Werken met Onview
Via Mijn OnView kunt u meekijken met uw bewindvoerder. U kunt hier nuttige
informatie vinden, bijvoorbeeld uw budgetplan en welke betalingen er
voor u worden gedaan. Daarnaast is er informatie te vinden over eventuele
schulden en uw verzekeringen.
De overzichten worden regelmatig (maar meestal niet dagelijks) bijgewerkt.
U kunt op 2 manieren inloggen in mijn OnView. U kunt de volgende regel
intypen in uw browser: https://mijn.onview.nl
Of u gaat eerst naar www.waalsprongbewindvoering.nl
en klinkt dan op de button voor de cliënt-login:
Nu kunt u inloggen. U gebruikt daarvoor de login-gegevens die u van
ons heeft ontvangen. Bent u die kwijt, of heeft u die niet gehad, neem
dan contact met ons op, dan helpen we u hier verder mee.
U ziet nu aan de linkerkant van uw scherm een menu, u kunt hier een
keuze maken door op de betreffende knop te klikken.
Hieronder wordt per knop uitgelegd welke informatie u hier kunt vinden.
Hier vindt u een welkomstwoord en informatie over de bereikbaarheid
van uw bewindvoerder.
Hier kunt u de saldo’s van uw rekeningen zien. Als u een (leefgeld)rekening
heeft bij een andere bank dan de ABN AMRO, kunt u de saldo-checker voor
deze rekening NIET gebruiken.
Omdat de saldo’s niet iedere dag worden bijgewerkt, kunt u de
saldo-checker niet gebruiken om bijvoorbeeld te zien hoeveel geld er
nog op uw leefgeldrekening staat wanneer u naar de winkel wilt. U kunt
dit (meestal) wel zien via internetbankieren. Wilt u internetbankieren
maar kunt u dat op dit moment nog niet, neem dan contact op met uw bewindvoerder.
Onder Transacties vindt u de mutaties (bij- en afschrijvingen) die op
uw rekeningen gedaan zijn. Dit komt overeen met de mutaties die u ziet
op uw bankafschriften.
U kunt kiezen welke rekening u wilt inzien, bijvoorbeeld uw beheerrekening
of uw spaarrekening.
U kunt ook een periode kiezen. OnView kiest standaard voor de lopende
maand, maar u kunt ook eerdere maanden en zelfs eerdere jaartallen aangeven.
U kunt dus ook de transacties van vorig jaar nog zien of zelfs van 5
jaar geleden.
Als u de periode heeft gekozen, klikt u op ‘Rapport inladen’.
De transacties verschijnen dan op uw scherm.
Soms kunt u het rapport niet laden als 2 vakjes het zelfde zijn ingevuld.
Als u bijvoorbeeld transacties wilt zien van augustus 2013 tot en met
augustus 2020, lukt dat soms niet. Als u dan een vakje verandert (bijvoorbeeld
augustus 2013 tot en met september 2020), dan lukt het wel.
U kunt ook zoeken naar een bepaalde transactie als u een woord uit de
omschrijving weet.
U kunt de transacties ook uitprinten.
U kunt hier uw budgetplan inzien. U kunt zelf de maand kiezen waarover
u het plan wilt bekijken.
Budgetplannen uit voorgaande periodes kunnen soms afwijken van de werkelijkheid,
omdat wij soms nieuwe budgetposten toevoegen of oude budgetposten aanpassen.
U gebruikt deze knop dus vooral, om uw budgetplan van dit moment te
bekijken en te zien of uw inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn. Als
de ‘Totaal optelling’ negatief is, bijvoorbeeld € -
8,35 betekent dit, dat uw uitgaven in de betreffende maand hoger zijn
dan uw inkomsten. Wanneer u dit ziet, kunt u contact met ons opnemen
m te kijken of er misschien een aanpassing in uw budgetplan nodig is.
Wij streven altijd naar positieve budgetplannen.
Het actuele budgetplan kunt u zien als een begroting voor de lopende
maand of de komende maand. Er kunnen betalingen in staan die niet echt
in die maand plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld een factuur van Vitens
die eens per kwartaal komt, of een abonnement wat u maar eens per jaar
betaalt.
We werken uw budgetplan regelmatig bij. Als u toch inkomsten of uitgaven
ziet in uw budgetplan van deze maand die u niet (meer) heeft of bedragen
die niet meer kloppen, kunt u contact met ons opnemen, dan houden we
samen uw budgetplan up-to-date.
Hier ziet u, net als bij de Transacties, een overzicht van de betalingen
die voor u gedaan zijn. U ziet hier alleen de gegevens van de beheerrekening,
u kunt zelf de periode kiezen die u wilt zien.
Het verschil met Transacties is, dat u hier per rubriek ziet wat er
ontvangen of betaald is. Bijvoorbeeld ‘zorgtoeslag’, ‘huur’
of ‘leefgeld’ . U ziet niet de datum van de betaling, maar
wel de totaaltelling. U zou hier bijvoorbeeld kunnen zien, hoeveel leefgeld
u in 2019 heeft gehad of hoeveel salaris u dit jaar tot nu toe heeft
ontvangen.
De rubrieken die u hier ziet, komen overeen met de rubrieken die terugkomen
in de Rekening en Verantwoording die wij ieder jaar indienen bij de
rechtbank. Indien u deze zelf leest of ondertekent, kunt u hier dus
ook de bedragen uit de verantwoording per rubriek terugvinden en controleren.
Hier ziet u een overzicht van de schulden, zoals die bij ons bekend
zijn. De bedragen zijn gebaseerd op de laatste brief van de schuldeiser
die wij in ons dossier hebben.
Als u in een schuldregeling zit (minnelijk traject of WSNP) kan het
zijn dat het overzicht niet actueel is. Een actueel overzicht kunt u
dan, mocht u dat willen, opvragen bij de instantie waar uw schuldregeling
loopt.
Als u geen schulden heeft, ziet u hier niets. Heeft u schulden gehad
maar zijn die afbetaald, dan kunt u deze nog terugzien door een vinkje
te zetten in het vakje ‘Afgelost’.
Wanneer er op een schuld wordt afgelost, kunt u aan het groene balkje
onder ‘verloop’ zien hoever u bent met aflossen.
Heeft u een schuld die niet in het overzicht staat of waarvan u weet
dat het bedrag anders is dan in het overzicht, neem dan contact met
ons op!
Hier vindt u informatie over welke verzekeringen u heeft (bijvoorbeeld
uw ziektekostenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering of uitvaartverzekering),
waar deze verzekering is afgesloten en uw polisnummers.
|